JohannesFoto

2011-08-09
14:38:46

Upphovsrätten - Skriven av Jennifer Karlberg
Nu kommer jag låta som en sur gammal kärring.
Men jag tycker det här är ett viktigt ämne, eftersom folk inte vet om det. 
Alltså det är det här med att ”låna bilder” som jag bara måste ta upp.
Upphovsrätten verkar vara något som tyvärr alla inte har koll på.
För du har aldrig rätten att kopiera andras bilder.
Det spelar ingen roll om du länkar till personen eller skriver namnet.
Eller om du bara vill visa vilka bra bilder fotografen har tagit.
Du har aldrig rätt att göra det!

Det är inte ens okej att ta bilder från google, som många gör.
Googlar du på mitt namn så kommer mina bilder upp där.
Googlar du på ditt namn så kommer flera bilder på dig upp där.
Det roliga är att många sen sätter ”google” som bildkälla.
Men det är som sagt inte okej att ta överhuvudtaget.
Någon äger den där bilden du precis har tagit.


Jag har faktiskt flera gånger hittat mina bilder i andra bloggar.  (Till exempel bilder på Hubbe!)

Efter mycket tjat så har personerna tagit bort bilderna.
Mitt tjat var faktiskt bara av ren snällhet. 
För jag hade bara kunnat skicka en räkning till dem.
Och vet ni va den räkningen ligger på?
SFF (Svenska Fotografers Förbund) rekommenderar en summa på 3200 kr.
Och det är endast för EN bildstöld. För ja, det är faktiskt stöld.
Tänk på det nästa gång ni ”lånar en bild”.

Vet ni vad det tråkiga är? Att folk inte mailar och frågar.
För gör du det så är det oftast inga problem.

Jennifer Karlberg - hallon8.se

Kommentarer:
#1: Jennie

svar: nu ser de bättre ut :)

2011-08-09 @ 14:51:42
#2: Jennie

svar: ska tyvärr åka iväg nu så kan inte hjälpa dig heller.. men kolla in designadinblogg.se och se om du hittar nåt :)

2011-08-09 @ 14:57:02
#3: Jennie

va bra att du lyckades fixa de :)

2011-08-10 @ 17:11:54

Svar: Hehe ja, jag hade bara tyckt det var jobbigt att gå runt med en stor kamera om jag ändå bara fotade med auto :P Känns onödigt :P

2011-08-11 @ 17:43:58

så sant så :)

2011-08-26 @ 18:38:54
#6: flooo

Hej, min dotter går på många konserter o fotar. Hon har lagt upp foton på Tumblr. Nu är det ngn som tagit hennes bilder o lagt ut dem på weheart it samt på sin egen tumblr.

Är det okej att göra så? Det är ju ganska "öppna" forum som hon lagt ut sitt foto på. Hon är en som inte vill förstöra bilden med att märka den heller.. =/

2012-02-23 @ 20:05:13
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: